Adik Tanya Abg Jawab, Cerita soal “Machine Learning” - ABG SAM BERCERITA

Latest

Newsletter

JOM BACA CERITA ABG

Friday 6 April 2018

Adik Tanya Abg Jawab, Cerita soal “Machine Learning”


Ada seorang rakan junior saya bertanya soal machine learning petang tadi Panjang-lah juga kami bercerita soal machine learning, abg sam bukannya padai-pun soal machine learning tetapi abang penah explore juga ilmu nie dan belajar sikit soal machine learning nie. Si adik junior ini bertanya, abg Beberapa tahun terakhir ini banyak yang mula belajar Machine Learning. Betul ke ? Dan saya menjawab:: Hal ini tidak lepas dari perkembangan teknologi komputasi dan penyimpanan data yang semakin murah. Namun tidak semua orang tahu apa itu Machine Learning. Ada beberapa pertanyaan yang sering disampaikan ditanyakan junior itu kepada abg petang tadi. 


Machine Learning Road Map 

Apakah machine learning dan bagaimanakah ia berbeza daripada Big Data dan Business Analytics?? Apakah perbezaan antaranya ..Apa perbezaan antara Machine Learning, Data Analysis, Data Mining, Data Science dan Artificial Intelligence?
Lalu aku terdiam sekejap pernah baca dan lupa-luapa dan kurang pasti akan jawapan yang ku berikan kepadanya. Lalu abg berusaha menjawab dengan pengatahuan yang abg tahu sahaja, memang power-lah junior aku nie sampai begitu persoalanya.
Okey abang akan simpulkan dengan mengunakan dialog :

Abg : saya bertanya … kalua adik car ikat google apa yang akan keluar ??
Adik : Google akan memberi laman web paling relevan yang terkait dengan pencarian yang hendak dicari.
Abg: Tetapi apa sebenarnya yang berlaku supaya Google dapat memaparkan laman web yang paling relevan.
Adik: Google melihat klik terakhir orang untuk memahami laman web mana yang lebih relevan untuk carian dan kemudian membentangkan hasilnya di halaman carian.
Abg: Tapi, berapa banyak pencarian dan apakah semua jenis pencarian yang akan ditangani Google secara teratur?
Adik:  Harus dalam jumlah yang besar, mungkin jutaan billion pencarian setiap tahunnya.
Abg: Jadi, bagaimana anda berfikir Google boleh melayani banyak permintaan dengan ketepatan sedemikian? Adakah anda fikir seseorang duduk di pejabat Google dan terus menentukan hasil mana yang relevan dan mana yang tidak?
Adik: tidak mungkin akan dilakukan oleh manusia..hahaha
Abg:  Anda betul. Inilah tempat dimana Machine learning  dimainkan. Machine learning  adalah satu set teknik, yang membantu dalam mengendalikan data besar dalam cara yang paling pintar (dengan mengembangkan algoritma atau set peraturan logik) untuk mendapatkan sessuatu yang dapat ditindak lanjuti (memberikan hasil carian kepada pengguna dalam kes ini)
Abg: yang lain soal yang lain abg tidak pasti maka setakat ini sahaja yang abg mampu terangkan, takut kalau cakap nanti ajaran sesat pula,,tapi saya percaya adik machine learning adalah masa mampu mengubah masa akan datang dengan wujud pelbagai teknologi..

lalu berakhirlah berbualan soal machine learning 
OFF bukan date ya.. TERSEREMPAK ..



No comments:

Post a Comment