MATU PROGRAM PENDIDIKAN KEWANGAN. - ABG SAM BERCERITA

Latest

Newsletter

JOM BACA CERITA ABG

Sunday 23 July 2017

MATU PROGRAM PENDIDIKAN KEWANGAN.


Matu mukah, 23/7/2017 Program pendidikan kewangan merupakan satu program yang sememang-nya bagus dalam membentuk masyarakat yang bijak dalam mengurusakan kewangan. Difahamkan program ini dianjurkan oleh Bank Negara cawangan Sarawak. Program tersebut juga dihadiri  oleh beberapa bank antara-nya ialah Bank Simpanan Nasional dan Bank Kerjasama Raykat. 
Program Pendidikan Kewangan ini terdapat 4 slot:

  • ·         Slot bersama Bank Negara dan apakah servis yang di tawakan oleh Bank Negara
  • ·         Slot Kenal pasti wang yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia.
  • ·         Slot AKPK
  • ·         Slot Ar-rahu Bank Rakyat.




Ok,sebelum abg ulas program hari ini, mari kita Tanya diri kita adakah kita bijak wang ??? Maka program hari ini adalah program yang bagus dan sesuai untuk penduduk luar Bandar supaya sedar akan hakikat pengurusan kewangan. OKey bayangkan kita berkeja sebagai Nelayan :: Adakah pendapatan Kita Tetap Nilainya. Abg boleh katakana pendapatan seorang nelayan ini tidak tetap nilai maka  tak semstinya orang kaya sahaja mengurus kewangan tetapi kita semua kalau boleh semua gologan. Wahai sahabat dan pembaca penulisan abg nie mari lah kita didik diri kita dan anak-anak kita tentang kewangan sejak dari kecil.  

Abg hari ini terfikir akan sesuatu ketika program pendidikan kewangan ini,adakah kita masyarakat luar Bandar di kawasan Matu ini faham mengunakan internet banking ??? persoalan ini tiba2 datang-nya dari minda saya. Selaras dengan perkembangan teknologi  seharusnya kita ajar dan didik masyarakat luar Bandar tentang internet banking. Hal ini kerana, kebanyakkan barang yang di tawakan dalam online ini lebih murah dan menyenangkan banyak pekara seperti pembayaran bil, bayar hutang dan sebagai-nya. Tambahan lagi, saya berpendapat jika masyarakat luar Bandar faham hakikat internet banking, saya percaya akan datang-- luar Bandar akan menjadi seperti silicon valley satu hari jika pengunaan teknologi dimanfaatkan sebenar-nya. Malang-nya bukan semua orang faham internet banking di luar Bandar apa yang sedih-nya anak muda luar Bandar pun tidak ada akuan apatah lagi internet banking.

Program ilmu. Wow ini antara program ilmu terbuka yang mempunyai sambuatan yang hebat, timbul persoalan di minda abg. Berapa banyak program ilmu yang ada di kawasan Matu seperti talk berbentuk Pembangunan kemahiran penduduk luar Bandar. Menurut sahabat saya nama dirahsiakan program ilmu yang berbentuk pembangunan kemahiran hanyalah dilaksanakan di Pusat internet sahaja. Abg nak Tanya- Berapa banyak program pembangunan kemahiran dianjurkan di Matu untuk tahun ini.  Di silicon valley tak payah lah sillcon valley di KL masyarakat dahagakan ilmu pembangunan skill sehinggakan sanggup membayar kos pembelajaran tersebut jika penduduk luar Bandar kita buat program pembangunan skill nescaya meraka juga dahagakan ilmu  ..untuk penduduk Matu dalam perancangan abg nak buat program juga jika bujet mencukupi.


KESIMPULAN-NYA program ini saya bagi point 100% kerana ilmu nya penuh dengan pegisian, ulasan di atas bukan rugutan tetapi pandangan abg sahaja , saya percaya ada perubahan 5 tahun akan datang di Matu.

No comments:

Post a Comment